Loading...
  • Voor 23.59 besteld, morgen in huis
  • Gratis achteraf betalen
  • Altijd de beste prijs

    Dit zijn de belangrijkste vitamines voor betere prestaties

    Als schaatser vraag je veel van je lichaam. Het is een intensieve sport waarbij kracht en conditie optimaal moeten zijn, training na training en wedstrijd na wedstrijd. Het vergt heel wat karakter en doorzetting om steeds in de best mogelijke vorm te zijn, maar dat weet je zelf natuurlijk als geen ander. Uitgebalanceerde voeding, intensieve trainingen en de nodige portie rust, het is een routine geworden ondertussen. Maar wist je dat vitamines zoals vitamine D en biotine je nog net dat stapje verder brengen? 

    Deze vitamines mogen alvast niet ontbreken 

    Dat je als schaatser moet zorgen voor een voldoende inname van eiwitten en koolhydraten, is al lang geen geheim meer. Veel minder bekend zijn echter de voordelen die je op sportief gebied bekomt door het innemen van de juiste vitamines. Ze dragen bij aan een fit en energiek gevoel en verhogen de uithouding, allemaal voordelen die je als sporter alleen meer verder kunnen helpen in het behalen van je doelen. 

    Vitamine D 

    Vitamine D wordt dikwijls in verband gebracht met de zon en dat klopt ook helemaal. Het lichaam maakt zelf vitamine D aan bij blootstelling aan zonlicht, maar die hoeveelheid zal helaas niet voldoende zijn. Kenmerkend voor vitamine D is dat het de weerstand verhoogt, dat het bijdraagt aan sterke tanden en dat het de spierwerking stimuleert. Weerstand en spierwerking zijn uiteraard voor jou als schaatser belangrijk en dus is inname van vitamine D geen overbodige luxe. 

    Een tekort aan vitamine D zal een verminderde opname van calcium tot gevolg hebben wat dan weer leidt tot minder sterke botten. Als sporter wil je dit maar liever vermijden. 

    Biotine 

    Biotine, ook wel gekend als vitamine B8, helpt het lichaam op doeltreffende manier om energie vrij te maken uit de aangeleverde eiwitten, vetten en koolhydraten en draagt bij aan een goed functioneren van de hersenen. Allemaal voordelen die je als schaatser goed kan gebruiken om jouw prestaties naar een topniveau te brengen. Dat biotine ook zorgt voor een gezonde huid en sterke haren, krijg je er nog eens bovenop. 

    Biotine kan je uit voeding zoals vis, bananen, granen, zuivelproducten en sojameel halen, maar hou er rekening mee dat als je deze voedingsmiddelen kookt, ze een deel van hun biotine verliezen. Biotine innemen in de vorm van supplementen is, zeker voor sporters, altijd een goed idee om van de vele voordelen optimaal te kunnen genieten. 

    Een tekort aan biotine heeft verschillende vervelende gevolgen. Vermoeidheid, spierpijnen en gevoelloosheid in armen en benen zijn de meest voorkomende klachten. Echter, door de juiste voedingsmiddelen te eten en die aan te vullen met biotine in suppletie, is de kans erg klein dat je met een tekort te maken zal krijgen. Hier kan je eigenlijk geen fouten maken want een teveel aan biotine is in geen geval schadelijk voor het lichaam en wordt gewoon terug afgescheiden op natuurlijke manier. 

    Voor sporters, en dus ook voor schaatsers is een voldoende inname van zowel vitamine D als biotine een absolute must om goede sportprestaties neer te zetten, elke training en elke wedstrijd opnieuw. Zorg voor een evenwichtige en gezonde voeding en vul deze aan met vitamines in de vorm van supplementen. Je zal versteld staan van de resultaten.